D.I.Y aardbeienijs!!!

imageIk had jullie al verteld dat ik een keer aarbeien ijs heb gemaakt en nu wou ik graag het recept met jullie delen!!!

wat je nodig hebt:

  • 1 dl slagroom
  • 3 dl melk
  • 4 eirdooiers
  • 150 g zeer fijne kristal suiker
  • 500 g rijpe aardbeien (dat is een bakje)
  • sap van een halve citroen

imageimage

1. was de aarbeien en snei ze in stukjes               2. scheid de eieren

imageimage

3. verwarm de room en melk tot                4. roer de suiker en eierdooiers

er lucht bellen verscheinen op de rand. (ik liet mijn vader dat doen)

imageimage

5. giet de warme mengsel roerend bij    7. pureer de aardbeien en citroensap

de eieren.

6. giet de mengsel weer in de afgespoelde pan en zet hem op een halfhoog vuur en blijf 8-10 minuten roeren. Zet hem zodra er schuim wordt gevormd een suikerthermometer in en blijf roeren tot dat hij aangeeft dat het 75 graden is. Let op dat die niet hoger wordt anders gaat die stiften.

imageimage

8. laat de mengsel af koelen                        9. doe dan de aardbeien puree er bij

imageimage

10. roer het goed tot het roze is                     11. doe het in de vriezer

Dit is een heel lekker recept en veel lekkerder dan de kunstmatige ijs dat je in de stad krijgt. Ik was zelf verbaast dat er een citroen in moest maar ik proef niks zuur maar juist lekkere ijs!!! ik zal nog eens de eind resultaat laten zien.

kimparkje 😛

tip: laat een ouder of oudere broer of zus die vaker gekookt heeft de 5 en 6 stap doen omdat dat wat moeilijker is. Je hoeft niet perse een suikerthermometer te gebruiken let dan wel op dat hij niet gaat stiften handig is als je een theremometer hebt voor in het vlees dat kan ook.

Geef een reactie

